Jak zakuć, rozkuć i wyczyścić łańcuch motocyklowy?

Jak zakuć, rozkuć i wyczyścić łańcuch motocyklowy?

Zadaniem łańcucha motocyklowego jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koło napędowe. To obciążająca praca, dlatego jest to bardzo trwała i niezawodna część jednośladu, o którą jednak trzeba odpowiednio dbać. Sprawdź, jak bezpiecznie wymienić, czyścić i myć łańcuch motocyklowy.

Do prac związanych z łańcuchem motocyklowym (ściąganie, zakładanie, konserwacja i pielęgnacja) należy używać specjalnych narzędzi i środków. Pozwalają one przeprowadzić prace prawidłowo i bez obawy o uszkodzenia. Zakuwarki, rozkuwarki, trzpienie i podkładki umożliwiają precyzyjne połączenie i rozłączenie łańcucha z najwyższą dbałością o jego strukturę. Po założeniu łańcucha należy też zwrócić uwagę na jego odpowiednie ustawienie i napięcie.

Czynnością, którą należy wykonywać regularnie jest czyszczenie i smarowanie. Aby zapewnić łańcuchowi odpowiednią żywotność i wydajność, warto korzystać z dedykowanych szczotek, środków czyszczących i smarów – pozwalają one nie uszkodzić elementów łańcucha i zapewniają odpowiednią efektywność jego pracy.

Jak rozkuć i zakuć łańcuch motocyklowy?

Błędne zakucie łańcucha motocyklowego może doprowadzić do jego zerwania, a w konsekwencji poważnego zagrożenia bezpieczeństwa motocyklisty i uszkodzenia motocykla. Rozkuwarka, zakuwarka lub uniwersalna rozkuwarko-zakuwarka pozwala na zakuwanie, rozkuwanie i zagniatanie łańcuchów o różnym standardzie (przykładowo, rozkuwarko-zakuwarka DRC współpracuje z łańcuchami 420, 428, 520, 525 i 530). Dzięki temu narzędziu, proces zakładania i zdejmowania łańcucha jest szybki, łatwy (wymianę można przeprowadzić w każdym garażu, znika też ryzyko niepoprawnego montażu), a przede wszystkim bezpieczny. Dzięki wysokiej precyzji zakuwania, pozostałe elementy łańcucha nie są narażone na przypadkowe uszkodzenie. Obsługa rozkuwarko-zakuwarki jest intuicyjna, a szczegółowe instrukcje znajdują się w zestawie z narzędziem.

Jak czyścić łańcuch motocyklowy?

Brud gromadzący się w ogniwach łańcucha motocyklowego jest jedną z częstych przyczyn szybkiego zużywania się tego elementu, dlatego bardzo ważne jest jego regularnie czyszczenie i smarowanie. Czynność należy zaplanować przed ogólnym myciem motocykla. Na skuteczne i bezpieczne dla łańcucha czyszczenie pozwalają specjalne szczotki wymiatające brud z trudno dostępnych miejsc, a także preparaty, które rozpuszczają zgromadzony smar i zabrudzenia. Do czyszczenia łańcucha motocyklowego nie powinno się używać szczotki drucianej i myjki ciśnieniowej.

Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych zestawów do czyszczenia łańcucha, które zawierają środek czyszczących, smarujący i specjalne szczotki.

Polecane produkty:

  • Środek do czyszczenia łańcucha w płynie S100 Ketten Reiniger.
  • Urządzenie do czyszczenia łańcucha S100 Kettenmax Premium.
  • Spray do mycia łańcuchów Ipone Spray Chain Cleaner.
  • Środek do czyszczenia łańcuchów w żelu Ketten Reiniger Kraft Gel.

Jak smarować łańcuch motocyklowy?

Smarowanie łańcucha motocyklowego to łatwa w realizacji i niezwykle potrzebna czynność, która zwiększa żywotność tego elementu i pozwala pracować mu prawidłowo. Przed przystąpieniem do pracy potrzebny będzie odpowiedni smar do łańcucha, rękawiczki jednorazowe, ścierka, mata pod motocykl (lub inna podkładka, która zabezpieczy podłogę w garażu), a także stojak motocyklowy (w przypadku braku centralnej stopki).

Przed przystąpieniem do smarowania warto sprawdzić naciąg łańcucha, ponieważ rozciąga się on podczas eksploatacji motocykla. Do wykonania tej czynności przydadzą się klucze do poluzowania osi koła, klucze oczkowe i klucze płaskie. Regulacja naciągu w przypadku sprawnego łańcucha powinna być wykonywana co 3-4 tys. kilometrów. Warto przeprowadzić ją przed smarowaniem, ponieważ wykonywanie pomiarów na wyczyszczonym i jednocześnie na nie pokrytym smarem łańcuchu jest wygodniejsze i dokładniejsze. Naciąg najłatwiej sprawdzić przez obracanie tylnego koła i naciskanie drugą ręką łańcucha do góry w jego dolnej części. Umożliwia to znalezienie miejsca, w którym łańcuch posiada największe napięcie i w którym należy dokonać pomiaru jego luzu. Dokładne wskazówki dotyczące sprawdzania naciągu łańcucha znajdziesz w książce serwisowej swojego jednośladu. Tam też znajdują się informacje dotyczące zakresu luzu w milimetrach, którym może dysponować łańcuch w konkretnej maszynie.

Do smarowania łańcucha motocyklowego należy używać dedykowanego smaru. Jego cienka warstwa powinna zostać nałożona na całą powierzchnię łańcucha. To zadanie ułatwia aplikator oraz kolor smaru – w ofercie producentów znajdują się białe smary, dzięki którym dokładnie widać, na które części łańcucha środek został już nałożony.

Jeśli korzystasz z dobrego, renomowanego smaru, to nie należy przesadzać z grubością warstwy, ani smarować ponownie – minimalna ilość na całej powierzchni łańcucha wystarczy, aby zapewnić mu odpowiednie smarowanie. Dzięki temu, środek nie powinien brudzić wahacza, felg i opon. Jeśli chcesz mieć całkowitą pewność, to wyposaż się w dedykowaną osłonę, która chroni sąsiadujące części przed zabrudzeniami podczas smarowania. Po przeprowadzonym smarowaniu należy odczekać około 15 minut przed rozpoczęciem jazdy – środek musi odpowiednio wchłonąć w łańcuch.

Polecane produkty:

  • Smar do łańcucha w sprayu S100 Ketten Spray 2.0.
  • Smar do łańcucha w sprayu S100 Dry Lube Chain Spray.
  • Smar w sprayu do łańcuchów motocyklowych Motorex Road Strong w kolorze białym.
  • Osłona zabezpieczająca motocykl przy smarowaniu łańcucha S100 Sauber Sepp.
  • Zestaw do czyszczenia i smarowania łańcucha Ipone Road Chain Care.

Źródło tekstu: https://www.legato-motocykle.pl/Jak-zakuc-rozkuc-i-wyczyscic-lancuch-motocyklowy-news-pol-1624613774.html

Post Author: